artritis, osteoartitis en reumatoide artritisArtritis
Artritis een invaliderende ziekte waarbij voornamelijk pezen en gewrichten zijn aangedaan, hoewel deze aandoening zich soms ook naar andere delen van het lichaam kan uitbreiden.

Soorten
Er bestaan tientallen soorten artritis, de meest voorkomende zijn:

Reumatoïde artritis
Reumatoïde artritis is het type, waarbij normaliter de gewrichten van vingers, polsen, armen en benen kunnen zijn aangedaan door een ontsteking. De ziekte openbaart zich bij dezelfde gewrichten aan beide zijden van het lichaam. Voorts kan reumatoïde artritis ook het hart, de longen en de ogen aantasten. Reumatoïde artritis begint meestal tussen de leeftijd van 25 en 50 jaar, maar kan ook nog aanvangen na het 50e levensjaar. Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte.

Osteoartritis
Osteoartritis, ook wel degeneratieve artropathie genoemd, is een type artritis die meestal de grote gewichtsdragende gewrichten, zoals heupen, knieen en in de nek treft. De oorzaak is gelegen in het verval van kraakbeen van het gewrichtskapsel, waardoor de botten direct contact met elkaar gaan maken, wat tot de verderop genoemde klachten leidt. Deze aandoening kan zich manifesteren tussen de leeftijd van 18 tot 80 jaar.

Fibromyalgie, ofwel weke-delenreuma
Fibromyalgie is het derde type artritis welke zich voordoet in spieren, pezen, banden en weke delen. Kenmerken zijn constante vermoeidheid, spierpijn, slapelosheid, depressie en algehele vermoeidheid. Er zijn echter geen ontstekingsverschijnselen.
Zie verder bij fibromyalgie.

De belangrijkste symptomen van artritis zijn:

• ontsteking
  • pijn
  • stijfheid

Bij reumatoïde artritis komen daar nog bij:

• malaise
  • vermoeidheid
  • gewichtsverlies
  • koorts

Artritis en voeding
Een aantal studies hebben bevestigd dat sommige voedingsmiddelen verband houden met het optreden van artritis. Deze voedingsmiddelen omvatten producten met geraffineerde suiker, mais, tarwe, rogge, rood vlees, varkensvlees, kip, zuivelproducten, roomboter, eieren, sinaasappels, limoenen, grapefruits, tomaten, aardappels, aubergines, pinda's, thee, koffie, alcohol en kant-en-klare maaltijden die veel kunstmatige kleur- en smaakstoffen bevatten, alsmede conserveringsmiddelen.
Het weglaten van de bovengenoemde voedingsmiddelen uit het dieet leidt vaak tot een aanzienlijke verbetering van de klachten.
Er kunnen nog meer voedingsmiddelen gelinkt worden aan artritis, maar de mate van overgevoeligheid hiervoor varieert van persoon tot persoon en dat moet dus voor ieder individu afzonderlijk uitgezocht worden.
Overigens heeft elk eetpatroon zonder voldoende groenten, fuit en voedings- vezels sowieso een ongunstig effect op reumatoïde en osteoartritis.

Omega 3, 6 en 9 vetzuren
Het veelvuldig gebruik van planteolie zoals saffloerolie, zonnebloemolie, maisolie, margarines e.d., maar ook van zuivelproducten, vlees en dierlijke vetten draagt bij tot een verergering van de ontstekingsverschijnselen bij reumatoïde en osteoartritis. Dit komt door het ontstaan van een overschot aan linolzuur (omega 6 vetzuur) in het lichaam dat ontstekingsprocessen aanwakkert.
Beter is het meer omega 3 vetzuren (ontstekingsremmend) te gebruiken, die voorkomen in vette zeevissoorten, wilde zalm, visolie-capsules, lijnzaad- en hennepolie.
De werking van omega 3 vetzuren kan worden versterkt door gebruik van omega 9 vetzuren, die voorkomen in olijf- en sesamolie, noten en avocado's.
Een (lacto-) vegetarisch dieet helpt ook vaak om de klachten bij reumatoïde en osteoartritis te verminderen.

Afzetting van kalk
Voedingsmiddelen die behoren tot de zogenaamde nachtschadefamilie, zoals aardappelen, tomaten, aubergines, alle soorten en kleuren pepers (paprika, chili, cayenne, sambal enzovoort, behalve witte en zwarte peper!) kunnen ook artritis veroorzaken.
Dit komt omdat het (veel) eten hiervan leidt tot onttrekking van kalk aan de botten, welke dan wordt afgezet in nieren, gewrichten, slagaderen en op diverse andere plaatsen in het lichaam, wat uiteraard schadelijk gevolgen kan hebben.

Reguliere behandeling van artritis
De medicinale behandeling van de (meer ernstige) gevallen van reumatoïde artritis en osteoartritis bestaat uit het toedienen van krachtige pijnstillers, corticosteroïden, en soms zelfs van immuunsysteem onderdrukkende medicatie om de pijn en de ontsteking te remmen. Al deze medicijnen hebben meestal ernstige bijwerkingen.

Natuurlijke behandeling van reumatoïde artritis en osteoartritis
De belangrijkste oorzaak van reumatoïde artritis en osteoartritis is gelegen in opnamestoornissen van voedingsmiddelen en in het voedingspatroon.

Uit onderzoeken is onmiskenbaar naar voren gekomen dat er bij artritis sprake is van vele voedselallergieën en voedselintoleranties. Dit verklaart het succes van dieeten bij artritis, waarbij het aantal toegestane voedingsmiddelen fors wordt beperkt.
Behandeling van deze voedselallergieën en voedselintoleranties met de Espavo allergiebehandeling in combinatie met een gezond voedingspatroon levert vaak prima resultaten op, waarbij je klachten veel minder worden of helemaal verdwijnen.
Het voordeel is dat je veel meer voedingsmiddelen zonder problemen kunt gaan gebruiken, de opname van vitaminen en mineralen wordt verbeterd, en jouw immuunsysteem wordt gebalanceerd en versterkt.
Bij de behandeling worden er geen medicijnen of voedingssupplementen gebruikt.