Alcohol verergert allergieën, vooral bij vrouwen

Geplaatst op 20 april 2010

rode-wijnDank zij hooikoorts weer een beroerde tijd in het vooruitzicht?

Waarschijnlijk is het dan verstandig het gebruik van alcohol een tijdje te staken. In publicaties wordt er op gewezen dat alcoholhoudende dranken de symptomen van hooikoorts en astma, zoals niezen, jeuk, hoesten en hoofdpijn, in gang kunnen zetten of verergeren.

Het probleem is niet altijd de alcohol alleen. Bier, wijn en likeuren bevatten histamine, die gevormd wordt door gisten en bacteriën tijdens het fermentatieproces. Histamine is, zoals bekend, de stof die allergische symptomen veroorzaakt. Wijn en bier bevatten daarnaast ook sulfiet, een stof die astma en allergie-achtige symptomen teweeg brengt.

In een Zweedse studie uit 2005 namen wetenschappers duizenden personen onder de loep en ontdekten dat, in vergelijking met de gehele bevolking, mensen waarbij astma, bronchitis of hooikoorts was vastgesteld veel vaker last hadden van niezen, een loopneus en longproblemen, nadat zij wat gebruikt hadden. Rode en witte wijn waren de grootste boosdoeners. Vrouwen hadden er, om onbekende redenen, tweemaal zo vaak last van als mannen.

Een ander onderzoek onder duizenden vrouwen, en gepubliceerd in het tijdschrift Clinical and Experimental Allergy in 2008, bracht aan het licht dat twee glazen wijn per dag een verdubbeling liet zien van het risico op allergische symptomen, zelfs bij vrouwen die niet bekend waren met seizoensgebonden (hooikoorts) of andere allergieën bij aanvang van de studie.

Daarnaast loont het de moeite om andere voedingsmiddelen, waarin histamine voorkomt, zoveel mogelijk te mijden. Voorbeelden hiervan zijn oude kazen, zure, gefermenteerde en gisthoudende producten, zoals brood, cider en druiven.

Bron

http://www.nytimes.com/

Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk

Voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Tip dit artikel op NUjij Tip dit artikel op eKudos Tip dit artikel op MSN Reporter Tip dit artikel op Grubb Tip dit artikel! Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter