Koemelk kan pasgeborenen behoeden voor allergie
Geplaatst op 16 juli 2010
Volgens een nieuwe studie , uitgevoerd aan de universiteit van Tel Aviv, kunnen moeders, die hun baby’s koemelk geven in de eerste 15 dagen van hun leven, hun kinderen beschermen tegen een koemelkallergie later in hun leven.
Vrouwen die hun baby’s lieten kennismaken met het koemelkeiwit in de eerste 15 levensdagen, wisten voor bijna 100 procent een allergie voor koemelk bij hun kinderen te voorkomen.
Koemelkallergie kan een heel scala aan klachten veroorzaken, zoals gebrekkige eetlust, darmkrampen, huiduitslag, braken en diarree, problemen met de ademhaling, astma, terugkerende verkoudheden, oog- en oorproblemen. Soms kan een shock optreden, een enkele keer met dodelijke afloop.
Hoewel de te geven hoeveelheid koemelk nog niet precies bekend is, wordt geadviseerd een flesvoeding koemelk te geven gedurende de nacht door moeders die borstvoeding geven.
Uit de studie kwam ook naar voren dat de periode tussen drie en vijf maanden zo ongeveer de slechtste tijd is om een baby te wennen aan koemelk. Als het kind niet in de eerste dagen na de geboorte in contact is gebracht met koemelk, dan kan daarmee beter gewacht worden tot het kind een jaar oud is.
De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in de Journal of Allergy and Clinical Immunology.
Bron
http://www.medindia.net/
Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk
Hallo, ik ben Loes Machielsen.