Een tekort aan vitamine D verdubbelt de kans op hartziekten bij diabetici

Geplaatst op 01 februari 2010

vitamine-d3Een studie, uitgevoerd aan de Washington University School of Medicine in St. Louis laat zien dat diabetici gebaat kunnen zijn bij het gebruik van vitamine D supplementen. Een laag vitamine D gehalte in het lichaam kan de kans op het ontstaan van coronaire hartziekten (ziekten van de kransslagaders van het hart) bij mensen met diabetes verdubbelen. Dit komt omdat diabetici die een vitamine D tekort hebben LDL-cholesterol niet op een normale manier kunnen verwerken. Als gevolg hiervan hoopt het cholesterol zich op in de wand van de bloedvaten, waardoor de kans op een hartaanval of beroerte wordt vergroot.

Vitamine D verhindert tot op zekere hoogte de opname van LDL-cholesterol door bepaalde bloedcellen, macrofagen genaamd. Zonder voldoende vitamine D nemen de macrofagen meer cholesterol op dan normaal. Deze cholesterol kunnen ze vervolgens niet meer kwijt, waardoor ze afsterven, zich vastzetten in de wand van de kransslagaderen en aldus bijdragen aan de vorming van atherosclerotische plaques (dichtslibben van bloedvaten). Hierdoor kan op den duur de bloeddoorstroming in een of meer kransslagaderen belemmerd worden, waardoor er zuurstoftekort in de hartspier kan ontstaan.

Mensen met diabetes hebben meer kans op een vitamine D tekort. Volgens een onderzoek aan dezelfde universiteit komt een tekort aan vitamine D 30 procent vaker voor bij vrouwen met diabetes dan bij vrouwen zonder deze ziekte.

Het is bekend dat diabetespatiënten een hogere kans hebben om aan een hartaanval te overlijden dan mensen zonder diabetes. Het onderzoek laat zien dat de status van vitamine D in het lichaam een verklaring voor dit verschil kan vormen.

Het is belangrijk om vitamine D te suppleren in de vorm van vitamine D3 (cholecalciferol) in plaats van vitamine D2 (ergocalciferol). Ergocalciferol komt voor in bekende, bij de drogist verkrijgbare vitamine D supplementen. Deze kun je waarschijnlijk beter links laten liggen, want vitamine D2 (ergocalciferol) is sterk inferieur aan vitamine D3 (cholecalciferol). Gebruik alléén vitamine D3 in capsulevorm, bij voorkeur samen met wat vet zoals visolie of een vet bevattende maaltijd, omdat de vitamine dan beter wordt opgenomen.

Bronnen

http://www.foodconsumer.org/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk

Voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Tip dit artikel op NUjij Tip dit artikel op eKudos Tip dit artikel op MSN Reporter Tip dit artikel op Grubb Tip dit artikel! Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter