Dikkere kinderen als gevolg van een vitamine D tekort

Geplaatst op 09 november 2010

dik_kindEen nieuwe studie van de universiteit van Michigan laat zien dat kinderen, die een gebrek aan vitamine D hebben, vet ophopen in de buikstreek en sneller in gewicht toenemen dan kinderen met voldoende vitamine D.

Vitamine D, dat voornamelijk in het lichaam wordt aangemaakt onder invloed van de zon, staat volop in de belangstelling de laatste tijd, waarbij veel gezondheidsdeskundigen pleiten voor een verhoging van de officieel aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, omdat ze huidige hoeveelheid ontoereikend vinden voor een optimale gezondheid. Over dit onderwerp bestaat nog veel controverse.

Ophoping van vet in de buik leidt tot het zogenaamde appelvormige lichaamsfiguur, welke in verband staat met een verhoogd risico op diabetes type 2, hartziekte en andere chronische aandoeningen later in het leven.

Een groep van 479 schoolkinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar werd opgenomen in het onderzoek, dat in 2006 begon en dertig maanden duurde. De studie werd uitgevoerd in Bogota, Colombia, in samenwerking met de nationale universiteit van Bogota. De vitamine D gehaltes in het bloed werden gemeten aan het begin van de studie, en vervolgens werd gedurende de studie het verband tussen vitamine D gehalten en verandering in drie parameters voor lichaamsvet onderzocht. Deze parameters waren: body mass index, omvang van de taille en een huidplooimeting.

De uitkomst was dat kinderen met de laagste vitamine D gehaltes bij de aanvang van de studie over het algemeen sneller in gewicht toenamen dan kinderen met hogere vitamine D gehaltes. De kinderen met de laagste vitamine D gehaltes vertoonden tevens de grootste toename in buikvet. Een tekort aan vitamine D zorgde ook voor een tragere lengtegroei bij meisjes, maar niet bij jongens.

Deze bevindingen laten zien dat een gebrek aan vitamine D bij kinderen het risico op vetzucht vergroot. Dit is van belang, omdat er wereldwijd een massaal vitamine D tekort bestaat, en er steeds meer kinderen zwaarlijvig worden. Hoewel de vitamine D opname gerelateerd kan worden aan obesitas bij kinderen, moet benadrukt worden dat dit slechts een onderdeel is van een erg ingewikkeld verhaal.

Van alle onderzochte kinderen had 10 procent een absoluut vitamine D tekort, en 46 procent een relatief tekort, wat inhield dat ze kans hadden op een absoluut tekort.

Merkwaardig is evenwel dat Bogota is gelegen in een subtropisch gebied, waar het niet voor de hand ligt om veel vitamine D gebrek tegen te komen omdat er hier volop zonlicht is. Er kunnen echter verschillende redenen zijn waarom mensen in subtropische klimaatzones toch niet voldoende zonlicht krijgen. Zo hebben eerder onderzoeken in andere subtropische gebieden, zoals Sao Paulo in Brazilië en Costa Rica aangetoond dat ook daar vitamine D deficiëntie voorkomt.

De resultaten van dit onderzoek zouden moeten leiden tot de vraag hoe de vitamine D status van kinderen verbeterd kan worden, hoewel het wel nog nodig is om nader te bestuderen of een verbetering van de vitamine D status de kans op overgewicht bij kinderen vermindert en daarmee ook de kans op een vroegtijdige ontwikkeling van chronische aandoeningen.

Bron

http://www.eurekalert.org/

Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk

Voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Tip dit artikel op NUjij Tip dit artikel op eKudos Tip dit artikel op MSN Reporter Tip dit artikel op Grubb Tip dit artikel! Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter