Vitamine D van groot nut bij diabetes

Geplaatst op 24 november 2009

diabetesDiabetes – ofwel suikerziekte – is, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, niet alleen een kwestie van een slecht functionerende alvleesklier en te hoge bloedsuikers, het is een algehele ontstekingsaandoening. Als deze niet behandeld wordt, zijn de gevolgen vaak rampzalig. Het gezichtsvermogen wordt aangedaan, zo ook de nieren. Diabetes kan verder zenuwpijnen veroorzaken en de bloedvaten aantasten, waardoor er een beroerte, hartinfarct of afgesloten bloedvaten in armen of benen kunnen optreden, waarbij vaak amputatie van de getroffen delen moet worden uitgevoerd.
Het is dus zaak diabetes serieus te nemen, alles moet in het werk worden gesteld om de bloedsuikers weer naar normale proporties terug te brengen en de gevoeligheid van de cellen voor insuline te vergroten.

Er bestaan veel medicijnen om de bloedsuikers weer in het gareel te krijgen. Daarbij kan vitamine D van groot nut zijn. Vitamine D is een goedkoop voedingssupplement. In een in 2004 uitgevoerde studie, gepubliceerd in de American Journal of Clinical Nutrition, werd gevonden dat verhoging van het vitamine D gehalte in het bloed van 25 tot 75 nanomol per liter de insulinegevoeligheid met maar liefst 60% kan verhogen. Vergelijk dat met Metformine, een veel gebruikt middel, dat niet verder komt dan een magere 13 procent, aldus de New England Journal of Medicine.

Voorts werd in 2001 ontdekt (the Lancet) dat kinderen die dagelijks 2000 IE vitamine D innamen een verlaagde kans op de ontwikkeling van diabetes type 1 (jeugddiabetes) hadden. Daarnaast kan de verhoogde inname van vitamine D de kans op ontwikkeling van kanker van de alvleesklier halveren.

Alvorens vitamine D in de lichaamscellen actief kan zijn moet het enkele biochemische veranderingen ondergaan in de lever en nieren. Mensen met diabetes hebben moeite met deze omzetting van vitamine D naar juiste vorm.

Helaas wordt in de conventionele geneeskunde bijna uitsluitend gewerkt met medicijnen, die vaak bijwerkingen hebben. Veel onderzoeken hebben aangetoond dat vitamine D goed is voor mensen, zeker hen met hoge insulinespiegels, prediabetes, diabetes, metabool syndroom, alvleesklierontsteking (pancreatitis), bost- of prostaatkanker en hartziekte.

Een laag vitamine D gehalte wordt in verband gebracht met depressie, vermoeidheid, osteoporose, hartziekte, verhoogde bloeddruk, auto-immuun ziekten, kanker en chronische pijn. Zeker in het begin moet de dosering hoog zijn, zo’n 5000 IE per dag. Gebruik alléén vitamine D3 ofwel cholecalciferol, vitamine D2 (ergocalciferol) is inferieur, dus lees de etiketten goed!

Bron
Suzy Cohen

http://www.dearpharmacist.com

Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk

Voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Tip dit artikel op NUjij Tip dit artikel op eKudos Tip dit artikel op MSN Reporter Tip dit artikel op Grubb Tip dit artikel! Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter