Bewerkte voedingsmiddelen kunnen kans op overlijden verdrievoudigen

Geplaatst op 16 september 2010

donutEen 13 jaar durende studie bij 2,735 mannen en vrouwen van 49 jaar en ouder heeft laten zien dat er een verband bestaat tussen een verhoogde kans op vroegtijdig overlijden als gevolg van een ontstekingsgerelateerde aandoening en een voedingspatroon dat veel geraffineerde suikers en producten op basis van wit (tarwe-) meel bevat. Dit is typerend voor het westerse voedsel dat rijk is aan ‘lege’ calorieën. Het resultaat was nogal shockerend, het overlijdensrisico werd drie maal zo groot bij personen die de meeste geraffineerde suikers en zetmeel (koolhydraten) gebruikten.

Hier uit blijkt duidelijk dat een overmatige consumptie van suikers en meel met weinig tot geen voedingswaarde je stofwisseling compromitteert, waardoor de mogelijkheid om zuurstof effectief te gebruiken verslechtert. Dit heeft uiteraard een nadelige invloed op het verouderingsproces, waardoor de onderzoekers hun vooronderstelling bij aanvang van deze studie bevestigd zagen.

‘Voedings’middelen van bewerkt meel die je beter links kunt laten liggen zijn producten als wit brood, donuts, cake, koekjes, taart en dergelijke. Dit geldt ook voor toetjes als pudding en custard.

Ook vruchtensappen, suikerhoudende frisdranken, jams, hagelslag, fruithagel, snoep enzovoort kun je ook beter mijden omdat ze meestal boordevol geraffineerde suikers zitten.

Bron

http://livingnutrition.com.au/

Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk

Voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Tip dit artikel op NUjij Tip dit artikel op eKudos Tip dit artikel op MSN Reporter Tip dit artikel op Grubb Tip dit artikel! Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter