Een natuurlijk alternatief voor statines

Geplaatst op 18 januari 2010

bietjesVolgens Suzy Cohen, farmacologe in de VS, zijn rode bieten een gezond alternatief voor statines (cholesterolremmers) zoals bijvoorbeeld atorvastatine (Lipitor), simvastatine (Zocor) en rosuvastatine (Crestor).

Statines kennen ernstige bijwerkingen (hoewel over het algemeen door de fabrikanten ontkend of niet serieus genomen) zoals invalidiserende spier- en gewrichtsklachten, hartfalen, rhabdomyolyse (fatale spierafbraak), polyneuropathie (krachtsverlies), vermoeidheid, cognitieve (concentratie en geheugen) stoornissen en impotentie.

Rode bieten bevatten krachtige componenten die de bloeddruk verlagen, de cholesterol verlagen, de galproductie bevorderen, spijsverteringsproblemen aanpakken en kanker tegengaan (anticarcinogeen). Geen enkel synthetisch medicijn kan bogen op zoveel medicinale kwaliteiten. Rode bieten zijn daarbij ook nog eens goedkoop.

In onze huidige maatschappij is het welhaast onbestaanbaar om iemand aan te raden bietensap te drinken voor een te hoge bloeddruk. Verwacht wordt dat je daarvoor synthetische medicijnen gebruikt zoals metoprolol, valsartan of amlodipine.

Onderzoeken hebben belangrijke eigenschappen van rode bieten aan het licht gebracht die van grote waarde zijn voor hart en bloedvaten.
Rode bieten verlagen de bloeddruk door verhoging van de de hoeveelheid stikstofoxide (NO) in de bloedvaten. Ze gaan het samenklonteren van bloedplaatjes tegen, waardoor het risico op trombose wordt verlaagd. Rode bieten kunnen neerslag van anorganisch kalk in de bloedvaten oplossen en daarmee het dichtslibben van de vaten tegengaan. Rode bieten kunnen het totaal cholesterol met 30 procent en de trigyceriden zelfs met 40 procent verlagen, waarbij het HDL cholesterol tegelijkertijd wordt verhoogd. Statines kunnen hier bij lange na niet aan tippen. Rode bieten zijn rijk aan foliumzuur en betaïne, twee substanties die ontstekingsbevorderende stoffen als C-reactieve proteïne (CRP), homocysteïne en interleukine 6 neutraliseren. Dit alles verlaagt de kans op hart- en herseninfarcten.

Een onderzoek naar hoge bloeddruk in 2008 toonde aan dat het drinken van 2 kopjes bietensap de bloeddruk met tien punten verlaagde gedurende de daaropvolgende 24 uur. Er waren geen noemenswaardige bijwerkingen. Medicijnen voor een hoge bloeddruk daarentegen veroorzaken vaak duizeligheid, zwakte, spierkrampen, pijnen, hartritmestoornissen, hartaanvallen en herseninfarcten.

De mooie purperrode kleur van bieten wordt veroorzaakt door een stof genaamd betacyanine, welke bekend staat als een krachtig anti-kankermiddel, met name tegen kanker van de dikke darm (colon).
In een onderzoek kregen dieren met colonkanker vezels van bieten toegediend, waarbij de onderzoekers een toename van de glutathione activiteit constateerden. Glutathione is een aminozuurcomplex dat helpt carcinogene stoffen uit het lichaam te verwijderen. In een andere studie verhoogden rode bieten het aantal killer T cellen, die door microben, virussen of kanker aangetaste cellen kunnen vernietigen. Bietensap kan de effecten van bewerkt vlees met de gevaarlijke nitrosamines, een oorzaak van maagkanker, verminderen of tenietdoen.

Bieten kunnen de urine en ontlasting wat lichtroze kleuren, dit is onschuldig. Het loof van rode bieten bevat oxaalzuur, zodat het gebruik hiervan door mensen die lijden aan nier- of galstenen wordt afgeraden. Rode bieten zelf geven geen problemen. Gebruik bij voorkeur verse rode bieten of bietensap. Als dat moeilijk is kun je ook je toevlucht nemen tot rode bietensap uit fles, te koop in gezondheidswinkels.

Bronnen

Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk

Voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Tip dit artikel op NUjij Tip dit artikel op eKudos Tip dit artikel op MSN Reporter Tip dit artikel op Grubb Tip dit artikel! Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter