Een vegetarische leefwijze kan de kans op kanker sterk verminderen
Geplaatst op 28 november 2009
Volgens een onderzoek, dat ruim 10 jaar tienduizenden Britten volgde, hadden vegetariërs 12 procent minder kans om kanker te ontwikkelen dan vleeseters. Omdat eenderde van de Britse bevolking op enig moment gedurende het leven kanker oploopt, zou het wijzigen van de eetgewoonten resulteren in twee miljoen minder mensen met deze ziekte.
Voor sommige vormen van kanker zoals leukemie, maag- en blaaskanker was het verschil zelfs nog groter, deze aandoeningen komen tot 45 procent minder voor bij vegetariërs dan bij vleeseters.
Hoewel algemeen wordt geadviseerd om vijf porties groenten en fruit te eten om het risico op kanker en andere ziekten te reduceren, bestond er weinig bewijs als er specifiek naar een vegetarische leefwijze werd gekeken.
Deze studie, gepubliceerd in de British Journal of Cancer, is één van de bevindingen van het European Perspective Investment into Cancer and Nutrition (EPIC), welk een half miljoen mensen
volgt.
Meer dan 61.000 mensen tussen 20 en 89 jaar, waarvan ongeveer de helft vegetariër was, werden over een periode van meer dan 10 jaar gevolgd door de Britse tak van het onderzoek, die werd ondersteund door de Cancer Research UK.
Gedurende deze twaalf jaren ontstonden er bij 3350 mensen 20 verschillende vormen van kanker. Het team zette deze cijfers af tegen het aantal vleeseters, viseters en vegetariërs. Alle resultaten werden gecorrigeerd voor roken, overgewicht, alcoholgebruik en levensstijl. De groep viseters hadden het minste kanker, 18 procent lager dan vleeseters, maar zij waren de kleinste groep.
Hoewel veel voorkomende kankers zoals prostaatkanker en borstkanker weinig verschil in voorkomen vertoonden bij de verschillende groepen, waren er wel grote verschillen te zien bij leukemie, maag- en blaaskanker.
Volgens Sara Hiom, directeur van Cancer Research UK, toont de uitkomst van onderzoek aan dat eetgewoonten onze kans op het krijgen van kanker beïnvloeden. We weten dat het gebruik van rood vlees en bewerkt vlees het risico op maagkanker verhoogt. De verbanden tussen dieet en risico’s op kanker zijn echter complex. Meer onderzoek is daarom nodig om te bepalen hoe groot de invloed van een dieet is en welke factoren binnen een dieet het belangrijkst zijn.
Het relatief lage aantal vegetariërs, dat kanker ontwikkelde in deze studie, laat zien dat een gezond, uitgebalanceerd dieet met veel vezels, fruit en groenten en weinig verzadigd vet, zout en rood en bewerkt vlees van groot belang is.
Su Taylor van de Vegetarian Society beaamt dat er meer onderzoek nodig is op dit gebied. Vegetarisme is geen panacee voor alle ziekten, maar het speelt zeker een rol in het voorkomen van een aantal aandoeningen.
Bron
http://www.telegraph.co.uk/
Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk
Hallo, ik ben Loes Machielsen.