Hartproblemen bij tieners door hoog fructosegebruik

Geplaatst op 26 januari 2012

Verband tussen een hoge consumptie van fructose en het risico op cardiovasculaire aandoeningen.

Een studie bij 559 tieners in de leeftijd van 14 tot 18 jaar laat een verband zien tussen een voedingspatroon met veel fructose (suiker, frisdranken) en het optreden van een verhoogde bloeddruk, gestegen glucosespiegels, insulineresistentie en ontstekingsfactoren die bijdragen tot aandoeningen van hart en bloedvaten.

Grootverbruikers van fructose neigen er ook toe lagere bloedgehalten van cardiovasculaire beschermende stoffen te hebben zoals HDL-cholesterol en adiponectine.

Deze gevaarlijke ontwikkelingen worden versterkt door de vetophoping in de buikstreek, ofwel viscerale adipositas, een andere bekende risicofactor voor cardiovasculaire aandoeningen en diabetes. Dit verband geldt overigens niet voor tieners met meer gegeneraliseerd onderhuids vet.

Voor ouders is het van belang in te zien dat de voeding die zij hun kinderen geven kan bijdragen tot een goede ontwikkeling en algehele gezondheid, maar ook kan leiden tot cardiovasculaire problemen op jonge leeftijd.

Het onderzoek werd verricht aan het Medical College van de Georgia Health Sciences Universiteit (USA).

Bron
medindia.net

Voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Tip dit artikel op NUjij Tip dit artikel op eKudos Tip dit artikel op MSN Reporter Tip dit artikel op Grubb Tip dit artikel! Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter