Mediterrane voeding zou deels medicijngebruik bij nieuwe type II diabeten kunnen voorkomen
Geplaatst op 03 september 2009
Een eenvoudige verandering in de voeding zou het gebruik van diabetes medicijnen voor mensen met diabetes type II onnodig kunnen maken. Bij de bestudering van de effecten van twee diëten voor mensen met diabetes type II, elk in combinatie met oefening, kwam het mediterrane low-carb (koolhydraatbeperkte) dieet als beste uit de bus, vóór het low-fat (vetbeperkt dieet).
Het mediterrane dieet laat zien dat gezonde voeding, samen met met een lichaamsbewegings programma, bij veel mensen met diabetes type II inname van medicijnen voor diabetes vaak kan voorkomen.
Met het onlangs vrijgegeven onderzoek wordt het duidelijk dat het consequent volgen van een dieet in combinatie met lichaamsbeweging noodzaak is voor alle diabeten. Een strenger regime kan daarbij helpen om medicatie te verminderen of zelfs helemaal daarmee te stoppen. Daarnaast verbetert uiteraard de gezondheid en wordt ook nog bespaard op de kosten van de gezondheidszorg.
De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat het low-carb dieet niet alleen beter is voor nieuwe type II diabeten, maar dat het dieet daarnaast een aantal andere positieve effecten heeft. 215 mensen waarbij pas diabetes type II was gediagnostiseerd en die daarbij ook een duidelijk overgewicht hadden, waren betrokken bij de vier jaar durende Italiaanse studie, die het koolhydraatbeperkte mediterrane dieet en het American Heart Association vetarm dieet met elkaar vergeleek. De deelnemers werden verdeeld in twee groepen. Een groep kreeg de opdracht om een dieet met weinig vet te gebruiken en de andere kreeg de opdracht om een dieet met weinig koolhydraten te volgen. De studie was de langste tot nu toe waarbij een vergelijking tussen de twee specifieke diëten, en hun gevolgen voor de behandeling van type II diabetes, werd gemaakt.
Tijdens de studie werden alle deelnemers gevraagd om deel te nemen aan een programma voor regelmatige lichaamsbeweging. Voorts kregen ze ondersteuning van een voedingsadviseur voor de duur van het onderzoek.
De voeding bij het vetbeperkte dieet bestond uit fruit, groenten, volle granen en werd beperkt in snoep en vetrijke tussendoortjes. Daarbij werd de inname van calorieën en verzadigde vetten beperkt.
De voeding bij het mediterrane dieet was rijk aan fruit, groenten en volle granen. Daarnaast gebruikten zij ook een combinatie van gezonde vetten, zoals olijfolie en magere eiwitproducten. Zij werden ook gevraagd om de inname van koolhydraten te verlagen tot minder dan de helft van normaal.
De studie, gepubliceerd in het septembernummer van de Annals of Internal Medicine, riep alle deelnemers op hun dagelijkse calorie-inname te beperken tot de helft van die in de dagelijkse voeding van een gemiddelde iemand. Bij de low-carb groep was meer dan de helft van de deelnemers zo in staat hun medicatie te stoppen na de vier jaar durende studie, terwijl minder dan een derde van de deelnemers aan het vetarme dieet daartoe in staat waren.
Tijdens de studie werd bij deelnemers de diabetes medicatie gestaakt zodra het bloedsuikergehalte gedurende drie opeenvolgende maanden lager dan 7 was.
Diabetes treft honderdduizenden mensen wereldwijd en het aantal nieuwe gevallen blijft groeien, net zoals bij hart-en vaatziekten en overgewicht. Mensen waarbij diabetes type II wordt geconstateerd krijgen het advies hun eetgewoonten aan te passen en regelmatig te bewegen, en daarnaast medicijnen te gebruiken om hun bloedsuikerwaarden onder controle te krijgen.
De auteurs van de studie stellen: “Deze resultaten versterken de boodschap dat aanpassing van de leefgewoonten beslist niet moet worden vergeten, ondanks het intensieve voorschrijven van geneesmiddelen door de geneeskunde, gevoed door de huidige medische literatuur.”
“Diabeten moeten zich realiseren dat, zelfs als zij in staat zijn om slechts een paar kilo af te vallen, dit een grote stap is naar een betere gezondheid.”
Heather Hajek
Bron
Health News
Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk
Hallo, ik ben Loes Machielsen.