Tien verrassende gezondheidsvoordelen van koffie
Geplaatst op 23 augustus 2010
Recente gehouden onderzoeken tonen aan dat koffiedrinkers minder kans maken op de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer, colonkanker en diabetes dan niet-koffiegebruikers, en dat ze ook minder risico hebben om te overlijden aan coronaire hartziekte. Wel moet gesteld worden dat koffie niet voor iedereen geschikt is. Koffie kan slapeloosheid, angsten en een onregelmatige hartslag als gevolg hebben, en verhoogt de kans op een miskraam. Voorts bevatten sommige koffiespecialités nogal wat suikers. Maar als je een rasechte koffiedrinker bent, hier zijn de plussen voor je gezondheid.
- Verminder de kans op de ziekte van Alzheimer
In een studie, uitgevoerd in 2009 bleek dat mensen van middelbare leeftijd, die drie tot vijf koppen koffie per dag dronken, 65 procent minder kans hadden om op latere leeftijd deze ziekte te ontwikkelen, in vergelijking met hen die weinig of geen koffie consumeerden. Ander onderzoek suggereert dat de cafeïne in koffie de vorming van beta-amyloïde plaques in de hersenen van Alzheimerpatiënten afremt. - Verlaag het risico op kanker
De antioxidanten in koffie kunnen behulpzaam zijn in het voorkomen van verschillende soorten kanker. Uit een Japans onderzoek is gebleken dat vrouwen die drie of meer koppen koffie per dag dronken hun kans op colonkanker zagen halveren in vergelijking met niet-drinkers. Een analyse van tien studies bracht aan het licht dat koffiedrinkers 41 procent minder kans op leverkanker hadden dan zij die zich van koffie onthielden. Andere studies hebben koffieconsumptie in verband gebracht met een verlaagd risico op endometrium-, nier-, en mondkanker. - Bescherming tegen diabetes
Het drinken van koffie verlaagt de kans op ontwikkeling van diabetes type 2 met meer dan 60 procent bij risicogroepen, aldus een in 2006 gehouden onderzoek. Zelfs voormalige koffiedrinkers hadden minder kans om deze aandoening te krijgen dan zij die nooit koffie dronken. Oorzaak zijn de antioxidanten, mineralen en cafeïne in koffie, die het glucosemetabolisme en de insulinegevoeligheid van de cellen verbeteren. - Vermindering van spierpijn tijdens sporten
De consumptie van cafeïnehoudende koffie een uur vóór zware lichamelijke inspanning kan ten tijde van het sporten pijn helpen voorkomen, blijkt uit een studie (2009) bij jonge mannen. Bij jonge vrouwen werd eerder al een vermindering van de pijn met bijna de helft geconstateerd. De cafeïne in de koffie kan de werking van een stof, adenosine genaamd, blokkeren. Adenosine activeert de pijnreceptoren in de cellen. - Bescherming tegen jicht
Twee onderzoeken uit 2007 suggereren dat het drinken van koffie beschermt tegen jicht, een pijnlijke ontstekingsreactie van de gewrichten (meestal de grote teen). In een studie onder mannen van middelbare en gevorderde leeftijd, die vier tot vijf koppen koffie per dag dronken, bleek een verlaagde kans op jicht van 40 procent op te treden in vergelijking met niet-koffiedrinkers. Decaf koffie gaf een vergelijkbare vermindering te zien, wat suggereert dat een of meer andere stoffen dan cafeïne verantwoordelijk zijn voor dit effect. Een andere studie, bij zowel mannen als vrouwen, liet zien dat het gebruik van koffie de bloedspiegels van urinezuur, een stof betrokken bij jicht, kan verminderen. - Verminder de kans op overlijden aan hartziekte
Een aantal onlangs gehouden onderzoeken tonen aan dat koffiedrinkers minder kans hebben om te sterven aan een coronaire hartziekte. Een studie uit 2008 bijvoorbeeld concludeert dat vrouwen, die twee tot drie koppen koffie per dag drinken, een 25 procent lagere kans om te overlijden aan coronaire hartziekte hebben dan vrouwen die minder dan een kop per maand drinken. De antioxidanten in koffie hebben verschillende positieve effecten op de gezondheid van het hart, zoals verbetering van de functie van bloedvaten, vermindering van ontstekingen en het tegengaan van oxidatie van het
LDL-cholesterol. - Behoud van het geheugen
Koffie houdt je geheugen scherp, zo luidt de conclusie uit enkele onderzoeken uit 2007. In een onderzoek deden oudere vrouwen, die meer dan drie koppen koffie per dag dronken, het beter in geheugentests dan zij die dagelijks een kop koffie of minder gebruikten. Bij theedrinkers treedt overigens hetzelfde effect op, waardoor cafeïne de verantwoordelijke stof zou kunnen zijn. Een andere studie toonde aan dat mannen, die drie koppen koffie per dag dronken verstandelijk beter op peil bleven dan mannen die minder óf meer dan deze hoeveelheid dronken. - Bescherming tegen de ziekte van Parkinson
Verschillende onderzoeken hebben een verband gelegd tussen het drinken van koffie en een verlaagd risico op de ontwikkeling van de ziekte van Parkinson. Een onderzoek in 2007 toonde aan dat dat mensen die een tot vier koppen koffie per dag dronken hun kans op deze neurodegeneratieve aandoening met bijna 50 procent zagen afnemen. Wetenschappers denken dat de cafeïne in de koffie beschermend werkt door verhoging van het dopaminegehalte in de hersenen. - Nier- en galstenen
Koffie lijkt de kans op het ontstaan van gal- en nierstenen te verminderen. Een onderzoek uit 2002 liet zien dat vrouwen, die minstens vier koppen koffie per dag dronken, een 25 procent lagere kans hadden op een galblaasoperatie dan niet-drinkers. Een eerdere studie concludeerde dat het drinken van koffie de kans op galstenen bij mannen verminderde. De cafeïne in koffie gaat de vorming van galstenen tegen door bevordering van de galblaascontracties en vergroting van de galstroom. Bij nierstenen bestaat er een verband tussen verminderde vorming en koffiegebruik, zowel normale
als decaf. Mogelijk is de verklaring hiervoor simpelweg een verhoogde urineproductie. - Beroerte
Een studie uit 2009 laat zien dat vrouwen, die vier of meer koppen koffie per dag dronken, hun kans op een beroerte met eenvijfde zagen afnemen, in vergelijking met vrouwen die minder dan een kop koffie per maand dronken. Het beschermende effect van koffie was zelfs hoger bij niet-rokers: vrouwen die nog nooit gerookt hadden of ermee gestopt waren en minimaal vier koppen koffie per dag gebruikten hadden een 43 procent lager risico op een beroerte. Net zoals bij coronaire hartziekte kunnen de antioxidanten in koffie een beschermend effect hebben door verbetering van de functie van bloedvaten.
Bron
http://www.divinecaroline.com/
Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk
Hallo, ik ben Loes Machielsen.