Voeding van moeder kan allergieën bij haar baby beïnvloeden
Geplaatst op 21 februari 2010
Volgens een Japans onderzoek kan de consumptie van veel groenten en fruit gedurende de zwangerschap de kans op bepaalde allergieën bij de baby verminderen.
Een verhoogd gebruik van groene en gele groenten, citrusvruchten en groenten en fruit met veel bèta-caroteen (gewoonlijk de rode en oranje soorten) kan de kans op een baby met eczeem (droge, jeukende, roodgevlekte huid) verminderen. Voedsel met veel vitamine E, voorkomend in een aantal groene groenten, kan op dezelfde wijze de kans op een kind met een piepende ademhaling (wheeze) doen afnemen.
Bèta-caroteen en vitamine E zijn twee van een reeks antioxidanten, voorkomend in groenten en fruit, die de gezondheid bevorderen. Voorgaande onderzoeken naar het verband tussen de inname van antioxidanten door zwangeren en allergieën bij kinderen hebben nog geen eenduidige resultaten opgeleverd. Dit onderzoeksgebied is nog in ontwikkeling.
In de huidige studie werd het gebruik van groenten en fruit gedurende de zwangerschap bij 763 vrouwen afgezet tegen het voorkomen van eczeem en allergische wheeze bij hun nakomelingen.
Het onderzoeksteam onderzocht de kinderen toen zij tussen de anderhalf en twee jaar oud waren. 21 procent van hen hadden een piepende ademhaling of een ‘fluitend’ geluid in de borst, minder dan 19 procent had eczeem.
Volgens de onderzoekers hadden moeders die grotere hoeveelheden groene en gele groenten, citrusvruchten of bèta-caroteen tijdens de zwangerschap hadden gegeten minder vaak een kind met eczeem.
Bijvoorbeeld, na het uitsluiten van andere risicofactoren voor het ontwikkelen van eczeem, kwam deze aandoening frequenter voor bij kinderen van moeders die de minste groene en gele groenten hadden gegeten dan bij kinderen waarvan de moeders de meeste groenten hadden gegeten, respectievelijk 54 en 32 kinderen.
Zo ook zorgde een hogere inname van vitamine E tijdens de zwangerschap voor een verminderde kans op een kind met allergische luchtwegproblemen, een bevinding die de resultaten van voorgaande onderzoeken uit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië ondersteunt.
Het verhogen van de consumptie van groene en gele groenten, citrusvruchten en antioxidanten als bèta-caroteen en vitamine E door aanstaande moeders “verdient verder onderzoek als een voedingsadvies dat mogelijk effectief kan zijn in het voorkomen van allergische aandoeningen bij de nakomelingen”, concluderen de onderzoekers.
Dit onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Allergy
Bron
http://www.reuters.com/news/health
Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk
Hallo, ik ben Loes Machielsen.