Zink, essentieel voor je gezondheid

Posted on 09 februari 2010

zinkgluconaatInleiding
Zink is een essentieel sporenlement. Het is van vitaal belang voor een groot aantal biologische functies en speelt een cruciale rol in meer dan 300 enzymen in het menselijk lichaam. Het lichaam van een volwassenen bevat 2 tot 3 gram zink. Zink wordt in alle delen van het lichaam gevonden. Spieren en botten bevatten het meeste zink, ongeveer 90%. Hoge concentraties zink worden gevonden in de prostaat en het sperma.
Een tekort aan zink komt veelvuldig voor, naar schatting hebben meer dan twee miljard mensen in meer of mindere mate een chronisch zinktekort. Door voldoende en gevarieerd te eten zou je in principe voldoende zink moeten kunnen binnenkrijgen.

Immuunsysteem
Van alle vitamines en mineralen heeft zink het grootste effect op ons immuunsysteem. Zink is van belang voor de rijping van de T-lymfocyten ofwel T-cellen in de thymus. Een laag zinkgehalte heeft vermindering en verzwakking van deze T-cellen tot gevolg. Deze T-cellen zijn dan niet in staat om bepaalde infecties te herkennen en aan te pakken. Bewezen is dat zinksuppletie effectief is bij de bestrijding van longontsteking, diarree en andere infecties.
Zinksuppletie is zeker nuttig bij mensen ouder dan 40 jaar. Bij deze leeftijdscategorie kan de werking van de thymus verminderd zijn waardoor er niet voldoende T-lymfocyten meer aangemaakt worden. Wat extra zink kan de thymuswerking verbeteren waardoor infecties effectiever bestreden kunnen worden.
Zink kan ook de duur van een verkoudheid of griep bekorten en ook de verschijnselen hiervan verminderen, hoewel het slikken van zinktabletten verkoudheid – in tegenstelling tot wat vaak wordt verkondigd – niet kan voorkomen.

Huid
Zink is essentieel voor een gezonde huid. Uitwendige toepassing van zink als zinkoxide wordt gebruikt bij luieruitslag, jeuk en kloofjes in lippen en huid. Verder vindt het toepassing als sunblocker. Zink kan werkzaam bij jeugdpuistjes en acne, zeker als de voeding onvoldoende zink bevat. Zink stimuleert daarbij de celdeling, bevordert het transport van vitamine A van de lever naar de huid en beschermt de lichaamsweefsels tegen beschadiging en bevordert het herstel van weefselbeschadiging.

Zinktekort
Een ernstig gebrek aan zink wordt zelden gezien, maar een lichte zinkdeficiëntie komt relatief vaak voor. Onderzoeken hebben laten zien dat veel vrouwen slechts de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zink binnenkrijgen. De meeste kans op een tekort komt voor bij:
-strenge vegetariërs of veganisten. Dierlijke voeding zoals vlees en vis zijn de beste natuurlijke bronnen van zink. Fruit bevat hoegenaamd geen zink. Het eten van sojaproducten, wat veel voorkomt bij vegetariërs, verergert het probleem omdat soja fytinezuur bevat dat de opname van zink belemmert.
-mensen die veel vezels in hun voeding hebben. Vezels – met name die van granen – binden zink in de voeding en verhinderen dat het opgenomen wordt.
-diabetici – sommige mensen met diabetes kunnen een zinktekort hebben omdat zij zink niet goed kunnen opnemen en bovendien het te snel uitscheiden. Zinksupplementen kunnen hier soelaas bieden. Zink kan ook bij andere problemen van diabeten helpen; diabeten hebben vaak een trage wondgenezing en ontwikkelen frekwent infecties.
-zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven – veel voedingsstoffen worden doorgegeven aan het kind waardoor een extra behoefte aan zink kan ontstaan.
-50 plussers – het vermogen om zink uit de voeding op te nemen neemt af naarmate wij ouder worden.
-bij vrouwen die hormoontherapie gebruiken om de verschijnselen van de menopauze te verminderen komt vaak een zinktekort voor omdat oestrogenen de opname van zink belemmeren.
-drankmisbruik – alcoholisten eten meestal slecht, en daarbij komt nog dat zelfs matige hoeveelheden alcohol de zink, die in je lever is opgeslagen, wegspoelen.
-een opnamestoornis in je darmen, waardoor het zink in je voeding en/of je voedingssupplementen niet of onvoldoende worden opgenomen, meestal als gevolg van een darmziekte (ziekte van Crohn),na een darmoperatie, bij het prikkelbare darm syndroom of chronische diarrhee.
-een opnamestoornis als gevolg van een voedselintolerantie, waarbij zink niet of in onvoldoende mate wordt opgenomen.

Slechts 20% van de in de voeding aanwezige zink wordt door het lichaam opgenomen.

Symptomen van een zinktekort
-witte vlekjes op de nagels
-geboortegebreken en een laag geboortegewicht
-achterblijvende groei bij kinderen
-vertraagde seksuele ontwikkeling
-leer- en geheugenproblemen
-slechte genezing van wonden
-regelmatig optredende infecties door een slechte immuunfunctie
-huidproblemen zoals dermatitis (huidontsteking) en acne
-haaruitval
-gewrichtspijn, artritis
-bijziendheid
-nachtblindheid
-cataract (staar)
-maculadegeneratie (achteruitgang van het netvlies)
-verlies van tastzin en smaak
-gebrek aan eetlust en anorexia
-gewichtsverlies
-menstruatiestoornissen en PMS
-vergrootte prostaat (prostaathypertrofie)
-impotentie
-botontkalking
-vermoeidheid
-lusteloosheid en depressie
-allergieën

Wisselwerking met andere mineralen
Zink, indien in te grote hoeveelheden opgenomen in het lichaam, kan een tekort aan koper veroorzaken doordat de opname van koper wordt belemmerd. Een tekort aan koper kan leiden tot bloedarmoede, vermindering van het HDL-cholesterol, hartritmestoornissen, depressie en andere mentale afwijkingen.
Een kopertekort als gevolg van een teveel aan zink komt overigens zelden voor.
Zink remt daarnaast ook de opname van calcium, magnesium en ijzer, en vice versa. Wees dus voorzichtig met de inname van zinksupplementen. Een teveel aan zink kan bovendien buikkrampen, diarree en braken veroorzaken.

Waarschuwing
Mensen die quinolone antibiotica (zoals Ciproxin) of tetracyclines gebruiken moeten oppassen met zinksupplementen. Zink verhindert de opname van deze antibiotica in het bloed, terwijl het zink ook niet meer goed wordt opgenomen. Neem zinksupplementen in 2 uur vóór of 6 uur ná het antibioticum.
Het gebruik van plastabletten, zoals Lasix, vermindert ook de hoeveel zink in het lichaam.

Zink komt meer dan gemiddeld voor in:
-rood vlees
-kip
-vis
-schaaldieren
-eidooiers
-pompoenzaden
-granen
-noten
-peulvruchten
-aardappelen
-knoflook
-champignons
-druiven
-olijven

Supplementen
De meest gemakkelijke opneembare vormen van zink is zinkgluconaat. Zinkpicolinaat, zinkcitraat of zinkmethionaat kunnen ook gebruikt worden. Vermijd zinksulfaat of zinkoxide, deze zijn onbruikbaar.

Bronnen

http://www.vitalhealthzone.com/

http://www.zincworld.org/

http://www.advance-health.com/

http://susantaney.net/

http://www.bodyecology.com

http://www.vegetarisme.be

Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk

Voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Tip dit artikel op NUjij Tip dit artikel op eKudos Tip dit artikel op MSN Reporter Tip dit artikel op Grubb Tip dit artikel! Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter

Responses are closed for this post.

Recent Posts

Tag Cloud

ADHD afvallen allergie Alzheimer antibacterieel antioxidant artritis astma beroerte cardiovasculair cholesterol coronaire hartziekte dementie depressie diabetes diabetes type II geestelijke achteruitgang geheugen groene thee hart- en vaatziekten hartinfarct hartziekte hersenen hoge bloeddruk hooikoorts immuunsysteem insulineresistentie kanker kinderen lichaamsbeweging magnesium obesitas omega-3 ontsteking osteoporose overgewicht overlijden roken slapeloosheid suiker tabak transvetten vetzucht vitamine D voedingsmiddelen

Meta

Advance natuurlijke geneeswijzen is proudly powered by WordPress and the SubtleFlux theme.

Copyright © Advance natuurlijke geneeswijzen