Vitamine D effectiever dan vaccinaties voor grieppreventie
Geplaatst op 01 augustus 2010
Een vitamine D supplement is effectiever in het omlaag brengen van het risico op een griepbesmetting dan antivirusmiddelen of vaccinaties.
Tot deze conclusie komen onderzoekers van de medische faculteit van de Jikei universiteit in Tokio.
De wetenschappers hielden een dubbelblinde gerandomiseerde studie onder 354 kinderen tussen 6 en 15 jaar oud gedurende de winter van 2008-2009.
De helft van de kinderen kregen dagelijks een supplement met 1200 IE vitamine D, de andere helft kreeg een placebo.
Na een maand bleven de besmettingspercentages in beide groepen gelijk. In de tweede maand was de kans om geïnfecteerd te worden in de vitamine D groep echter 50 procent lager dan die in de controlegroep. Deze vermindering van de kans op een infectie hield gelijke tred met met een verhoging van de vitamine D spiegels in het bloed.
In tegenstelling hiermee weten antivirale middelen als oseltamivir (Tamiflu) en zanamivir slechts een vermindering van 8 procent te bewerkstelligen. Zelfs griepvaccins zijn geen partij voor vitamine D.
Als in de analyse de kinderen, die thuis vitamine D supplementen kregen, buiten beschouwing werden gelaten, bleek er zelfs een vermindering van 67 procent in de kans op het oplopen van een griep op te treden bij een dagelijkse toediening van 1200 IE vitamine D.
Omdat vitamine D een essentiële voedingsstof is, heeft het geen bijwerkingen in de juiste dosering. Dit in tegenstelling tot de antivirale medicijnen en de griepvaccins, waarvan de schadelijke bijwerkingen inmiddels wel bekend zijn.
Een bijkomend voordeel is dat een hoger gehalte aan vitamine D in het bloed het beendergestel en het gebit verstevigt, het immuunsysteem versterkt en het risico op ontstekingen en infecties, hartziekten, kanker en auto-immuunziekten vermindert.
Vitamine D wordt van nature aangemaakt in de huid onder invloed van zonlicht. Een afname van de tijd die buiten wordt doorgebracht alsmede het toenemend gebruik van bescherming tegen de zon als gevolg van de angst voor huidkanker, heeft geleid tot een grootschalig gebrek aan vitamine D bij de bevolking. Gehalten aan vitamine D in het bloed zijn op hun laagst in de wintermaanden, als de zon het zwakst schijnt. De wintermaanden zijn dan ook de maanden, waarin de griep het vaakst voorkomt.
Zie ook:
De helft van de wereldbevolking heeft een tekort aan vitamine D
Bron
www. naturalnews.com
Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk
Hallo, ik ben Loes Machielsen.